(Not: Konvansiyonları 10.Bölümde pratik yaparak öğrenebilirsiniz)
5'li majörde ilk hedefiniz ortağınızla birlikte toplam 8 kağıtlı majör fitini aramak, bulunca da en uygun seviyede kontratı yapmaktır. Stayman ve transfer konvansiyonları bu amaca yönelik deklerasyon yapmanızı sağlarlar. Stayman ve transfer konuşmaları 1 SA açışı üzerine yapılır. Ortağınızın 1 SA açışı üzerine,
8.1 Stayman
8.1.1 Genel Kurallar
Ortağınızın 1 SA açışına 2 cevabı verdiğinizde açıcı, hangi majör renkten 4-kağıdı varsa onu söyleyecektir. ıki majör renkten de 4 kağıdı yoksa, açıcı bu durumu 2 rebidi ile cevapçıya bildirir. Kısaca, Stayman briçte bir deklarasyondur: 1SA ile açış yapan ortağa 2 ile 4 lü majör sormaktır. 2 ile Stayman başlatan cevapçının elinde en az 8 puan ve 4-kağıtlı en az bir majör olmalıdır. 8 puandan daha az puanınız varsa 1 SA açışı üzerine pas geçilebilir veya transfer yapılabilir. Not: Ortağınız oyunu 2 SA ile açtığında da 3 diyerek Stayman yapabilirsiniz. Konuşmalar bir üst seviyede aynı biçimde sürdürülür.
10+ Onör Puanı ve 4-kartlı bir (veya iki) majör renkle cevapçı her zaman STAYMAN’a başvurmalıdır. Ama cevapçı 8-9 puan ve 4-3-3-3 tipi dengli bir el ile 2SA demeyi tercih etmelidir. Çünkü 4-3-3-3 tipi bir el ile fit bulsanız bile ortağa fazla kup (çaka) gücü sağlamış olmuyorsunuz.. 7 veya daha az puanla Stayman yapmayınız;
8.1.1.1 Stayman ve Olumsuz Rebidi
K J 10 Q 10 4 A Q J 2 A 10 5
(Doğunun rebidi 3 SA dir.)
Küçük bir Stayman örneği için lütfen tıklayınız:....
8.1.1.2 Stayman ve Olumlu Rebid 1 SA açışı üzerine 2 cevabı Stayman'dır. Cevapçı açıcıya 4-kağıtlı majörü varsa rengini sormaktadır (açıcının 5-kağıtlı majörü olsaydı, zaten sanzatu açışı yapmazdı). Eğer açıcının iki majörü de varsa önce 2 demelidir. Daha sonra pikini de deklare eder.
1 SA açıcının 2 rebidi körlerden 4 kağıt olduğunu gösterir (Ama 4 piki de olabilir) 1 SA açıcının 2 rebidi piklerden 4 kağıt olduğunu gösterir (Ama 4 körü yok)
Cevapçı (8-9 puan ile) Açıcının Rebidi Cevapçının Rebidi (8-9 puan ile) Açıklamalar 1SA 2 2 (Kozda uyuşma varsa) 3 (Kozda uyuşma yoksa) 2 SA Açıcının 2 rebidi, elinde 4-kağıtlı majörünün rengini gösterir. Bu durumda cevapçının 4-kağıtlı majörü açıcının gösterdiği majörle aynı ise, 8-9 puan ile 3 , aksi halde 2 SA rebidi yapmalıdır. 1 SA 2 2 (Kozda uyuşma varsa) 3 (Kozda uyuşma yoksa) 2 SA Açıcının 2 rebidi, elinde 4-kağıtlı majörünün rengini gösterir. Bu durumda cevapçının 4-kağıtlı majörü açıcının gösterdiği majörle aynı ise, 8-9 puan ile 3 , aksi halde 2 SA rebidi yapmalıdır. Örnek: Q J 5 K J 9 7 A J 2 A 8 5 K 8 7 2 A 10 8 3 6 J 10 6 2 Deklarasyon: B K D G 1SA Pas 2 Pas 2 Pas 3 Pas 4 Pas Pas Pas
Q J 5 K J 9 7 A J 2 A 8 5
Cevapçı (10-15 puan ile) Açıcının Rebidi Cevapçının Rebidi (10-15 puan ile) Açıklamalar 1SA 2 2 (Kozda uyuşma varsa) 4 (Kozda uyuşma yoksa) 3 SA Açıcının 2 rebidi, elinde 4-kağıtlı majörünün rengini gösterir. Bu durumda cevapçının 4-kağıtlı majörü açıcının gösterdiği majörle aynı ise, 10-15 puan ile 4, aksi halde 3 SA rebidi yapmalıdır. 1 SA 2 2 (Kozda uyuşma varsa) 4 (Kozda uyuşma yoksa) 3 SA Açıcının 2 rebidi, elinde 4-kağıtlı majörünün rengini gösterir. Bu durumda cevapçının 4-kağıtlı majörü açıcının gösterdiği majörle aynı ise, 10-15 puan ile 4 , aksi halde 3 SA rebidi yapmalıdır. Örnek: Q J 9 5 A 10 7 K Q J K 10 5 A K 7 2 8 10 9 7 6 Q J 6 2 Deklarasyon: B K D G 1SA Pas 2 Pas 2 Pas 4 Pas Pas Pas Pas Pas
(Kozda uyuşma varsa) 4
(Kozda uyuşma yoksa) 3 SA
Q J 9 5 A 10 7 K Q J K 10 5
Not: Eğer açıcının kör ve pik renginin her ikisinden de 4-kağıtlı majörü varsa yine 2 rebidi yaparak cevapçının rebid'ini bekler. Cevapçının rebidinden sonra pik rengini konuşmakla, ortağına majörlerinin elinde 4-4 olduğu mesajını vermiş olur.
8.1.4 Majörlerden 5-4 Dağılımla Stayman 5-4 dağılımla da Stayman yapabilirsiniz.
8.1.4.1 Açıcının rebidi 2 ise
5 pik ve 4 körünüz varsa, cevapçı 8-9 puanla 2, 10+ puanla 3 diyebilir.
4 pik ve 5 körünüz varsa, 10+ puanla 3 diyebilir..
8.2 Transfer (Aktarma)
Ortağınız oyunu 1 SA ile açmışsa, en az 3 veya 2- kağıtlı majör desteği var demektir. Sizin de elinizde en az 5 veya 6-kağıtlı bir majör renginiz varsa, 8-kağıtlı majör fitini yakaladınız demektir. Bu majör rengin deklare edilmesi gerekir. Ama bu majörü oyunu sanzatu ile açan kuvvetli ortağın deklare etmesi gerekir. Çünkü, oyun başladığında sizin zayıf elinizin yere açılmasının çeşitli faydaları bulunmaktadır: Eğer kuvvetli el yere açılırsa, onörlerinizin dağılımını açığa vurmuş olursunuz. Kuvvetli el kapalı kalırsa, rakiplerinizin savunma planlarını rahatlıkla yapmalarını engellemiş olursunuz.
Transfer = 1 SA açışı üzerine, elinizdeki uzun majör rengin bir altındaki rengi söyleyerek, 1 SA açışı yapan ortağınızın sizin uzun majör renginizi deklare etmesini beklersiniz. Böylece, oyun sırasında Onör yönünden zayıf olan sizin el yere açılır...
2 cevabı e transfer demektir. 2 cevabı e transfer demektir. 2 cevabı 3 e transfer demektir (Eğer tercihiniz karoysa, 3 rebidinizdir. Tercihiniz trefl ise pas geçersiniz.).
8.2.1 Kör'e Transfer
1 SA açışına 2 cevabını alan açıcı 2 e transfer yapar. Açıcının elinde 4 kağıtlı körü ve maksimum sanzatu puanı varsa kör transferini süper biçimde kabullenerek 3 de diyebilir.
Not: Ortağınızla Texas transferi anlaşması yapmışsanız 1NT üzerine direk 4Karo diyerek 4 köre transfer yapabilirsiniz
Küçük bir kör transferi örneği için lütfen tıklayınız:.... 8.2.2 Pik'e Transfer
1 SA açışına 2 cevabını alan açıcı 2 e transfer yapar. Açıcının elinde 4 kağıtlı piki ve maksimum sanzatu puanı varsa pik transferini süper biçimde kabullenerek 3 de diyebilir.
Not: Ortağınızla Texas transferi anlaşması yapmışsanız 1NT üzerine direk 4Kör diyerek 4 pike transfer yapabilirsiniz
Küçük bir pik transfer örneği için lütfen tıklayınız:....
8.2.3 5-5 Majörlerle Transfer
5-5 majör dağılımına sahipseniz transferinizi elinizin değerine göre yaparsınız.
8.3 Diğer Konvansiyonlar Bu sitede Stayman, transfer, Blackwood vs. gibi en çok kullanılan konvansiyonlar sırası geldikçe açıklandı. Burada açıklanan konvansiyonlar dışında kalan ve çoğunlukla kabul görmüş birçok konvansiyon daha vardır. Bir çok konvansiyon ortaya atılması, bricin gelişmesi ve popüler olmasına yardımcı olmaktadır. Aşağıdaki bütün konvansiyonları bilmek zorunda değilsiniz: Ama, briç öğrenmeyi kafasına koyan bir kişi aşağıdaki konvansiyonlar hakkında biraz bilgi sahibi olmalıdır:
15
16
Not2
Not3
ılk üç konvansiyon açış konuşmalarını da içeren sistemlerdir. Dördüncüsü sadece bir açış konuşması konvansiyonudur.. Diğerleri arttırmada kullanılan konvansiyonlardır. Koyu renkli konvansiyonlar buraya kadar bilgi sahibi olduğunuz konvansiyonlardır...
SAYC (Standard American Yellow Card) ve Two-Over-One (2/1) sistemleri de konuşma sistemleridir. Bu sistemler 5-li majörün varyasyonları biçimindedirler.. Örneğin: 5-li majörde iki seviyesinde cevap için en az 10 puan gereklidir ve bu oyun için forsing değildir.. Two-Over-One sistemindeyse iki seviyesinde cevap için en az 12 puan gereklidir ve bu oyun için kesin forsingdir.
Konvansiyonları pratik yaparak öğrenmek için bu sitenin 10. Bölümüne gidebilirsiniz. Ayrıca, 13.Bölümde "Lessons in Bridge" serisinin 13.Dersinde de konvansiyonlar hakkında ıngilizce bilgi bulabilirsiniz.